Avui arriba a la Fabra i Coats la cinquena edició del Graf, el festival de còmic d’autor i edició independent. Durant dos dies, prop de 80 parades d’autors, agrupacions i editors alternatius oferiran al públic productes de distribució limitada i edicions especials. Horrorvision, Astiberri, Gallo Nero, Monstruo Espagueti o El Naufraguito són només alguns dels noms que s’hi podran trobar.
Dins el programa s’organitzaran taules rodones i xerrades on es debatrà sobre el panorama actual de les arts gràfiques, tot tractant temes que van des del rock i el còmic, l’humor com a poder o la relació entre la sàtira i la política. Entre els convidats, podrem trobar el famós il·lustrador Juanjo Sáez (El arte, conversaciones imaginarias con mi madre, Random House, 2006), el dibuixant Miguel Gallardo (Maria i jo, Astiberri, 2003) o el divertidíssim col·lectiu Venga Monjas.
També es podrà gaudir d’exposicions, projeccions de documentals i sessions musicals, que complementaran la programació del festival. A més de presentacions de llibres, com la de la novel·la gràfica Soufflé, de Cristian Robles. O de celebracions, com la d’Ediciones La Cúpula, que fa 35 anys de vida. En general, una infinitat d’oportunitats d’apropar-se al nou còmic d’autor, a les edicions personals, valentes, arriscades i originals. I tot per només 1 euro.
En aquests anys, Graf Barcelona s’ha convertit en un punt de trobada imprescindible per a la reflexió al voltant de l’edició independent relacionada amb el còmic i la il·lustració. I és que, si abans els autors volien tenir el suport d’un gran grup editorial, avui dia la tendència és autoeditar-se les seves pròpies creacions i distribuir-les mitjançant les xarxes i fent servir la imaginació. No importa fer tirades petites però sí que és imprescindible tenir cura del producte al màxim, per fer de cada publicació una obra d’art.
Fotografia: Edició anterior del festival Graf | Bonart