El Rec Comtal ha estat la clau perquè Barcelona existís des d’època medieval fins a l’actualitat. En època romana hi havia l’aqüeducte que paral·lelament a la Séquia Comtal portava aigua a Barcelona. Al segle X, el comte Mir ordenà la construcció d’aquest rec que portà novament aigua a la ciutat de Barcino i als camps del Pla de Barcelona, on amb els anys s’hi van anar aixecant diversos molins.
Els andreuencs de certa edat, encara recorden el pas del Rec Comtal per Sant Andreu de Palomar. Avui en dia malauradament, gran part està soterrat i aprofitat com claveguera. Per fomentar el coneixement i la defensa del Rec Comtal, el proper dissabte 28 de març, Tot Història Associació Cultural amb la col·laboració d’un membre del Centre d’Estudis Ignasi Iglésias que farà de guia, organitza un passeig guiat pel tram de rec que encara es troba obert entre Montcada i Vallbona.
Des de la boca de la mina, oberta el segle XVIII a Montcada, se seguirà el curs del rec tot passejant pel Parc del Rec. Es veuran els trams més antics d’origen medieval i, al seu pas per Vallbona, els camps de la Ponderosa arribant després fins a la Trinitat Vella, per fer una copa a la mítica Casa Juan abans de tornar cap a casa.
El punt de trobada serà a les 11 del matí a l’estació de Montcada i Reixac de la línia R2 Nord de Rodalies de Catalunya. Des de l’estació de Sant Andreu Comtal, el recorregut és de 5 minuts i són vàlids els títols d’1 zona del sistema tarifari integrat. La durada de la visita serà aproximadament de 2 hores i 30 minuts i es recomana portar calçat còmode.
Tothom que estigui interessat en realitzar aquest itinerari s’haurà d’inscriure enviant un correu electrònic a l’adreça tothistoria@gmail.com, posant com a referència “Rec Comtal”. El preu per al públic en general és 9 euros, incloent l’itinerari, el guiatge, l’assegurança i la copa final. En el cas dels socis de Tot Història, l’import és de 8 euros.
Fotografia: Imatge de la boca de la mina de Montcada | Andreuenc