A nivell gastronòmic, les festes nadalenques són sinònim d’àpats abundants en família. Entre els andreuencs, com es típic en la tradició catalana, per Sant Esteve són típics els canelons. De totes maneres es tracta d’una tradició relativament recent, ja que no va ser fins a principis del XX que aquest plat –d’origen italià– es va popularitzar com a àpat principal del 26 de desembre. Fins llavors, el plat típic de Sant Esteve era l’arròs, amb el qual també s’aprofitaven les restes de carn de l’escudella i el rostit del dinar de Nadal.
El periodista, gastrònom i escriptor Nèstor Luján, a la Pequeña historia de los canelones, que es va incloure en un llibret de receptes de La Vanguardia fa un parell de dècades, explica que els canelons tenen un origen netament italià, tot i que la pasta en sí es considera originària de la Xina. El nom cannelloni, un augmentatiu de cannella, que alhora és un diminutiu de canna (canya), amb referència a la forma de tub en què es presenta aquesta pasta al plat.
En la segona meitat del segle XVIII els restaurants i les fondes de Barcelona i el seu entorn estaven dominades per cuiners d’origen italià, suís i francès. Aquest fet va propiciar que s’anessin introduint plats d’altres països en la gastronomia catalana. Un dels cuiners més importants de l’època, Giovanni Antonio Ardizzi, va obrir la serva fonda el 1815. Entre els plats de la carta hi havia els canelons, que ràpidament van ser adoptats per la burgesia barcelonina. Més endavant –el 1903– el xef Blancher del restaurant La Maison Dorée, va popularitzar aquest plat entre totes les classes socials.
La popularitat dels canelons va esclatar sobretot a partir de l’any 1911, quan a Catalunya va aparèixer la industria del caneló de la mà de Ramon Flo, fundador de la marca El Pavo. D’aquesta manera els canelons van arribar a totes les llars, gràcies a que la part més complexa del plat –la pasta– ja no s’havia d’elaborar de manera artesanal. Ràpidament es van anar consolidant com el plat típic de Sant Esteve, perquè permetia aprofitar millor que l’arròs les restes de la carn del dinar de Nadal per a farcir els canelons.
Fotografia: Canelons, el plat típic de Sant Esteve | Andreuenc